יום שישי, 8 בספטמבר 2017

לומדים עם אפריים

בתחילת השנה קיבלתי במכתבי ההורים ב"מידע על הילד" הרבה פניות לגבי בקשה להעשרת  התפריט של הילדים ולא מעט הורים כתבו "בעייתי באוכל". בנוסף הרבה הורים כתבו בתחביבים "אוהב לבשל".

כיוון שאהבת המטבח גם דבקה בי ויש בי תשוקה עזה לבישול בריא ומזין החלטתי לנסות ולהביא את הנושא לגן.
אני מאמינה בחינוך לתזונה נכונה כבר מגיל זה.
שמירת הבריאות  היא תנאי הכרחי לקידום התפתחותו של הילד, לשיפור איכות חייו, לשמירה על רווחתו, ולצמצום תחלואה ומניעתה הקנייה של הרגלי תזונה נכונים בגיל הגן משמשת יסוד לשמירה על הרגלים נכונים בעתיד.
התחלתי בתצפיות על הילדים בשעת ארוחת הבוקר; בחנתי מה הם אוכלים יותר או פחות? וכיצד הם מגיבים להתנסות בטעם חדש?

מירלה הסייעת שלי, כמדי שישי מבשלת ארוחה חמה לקבלת השבת.
 בתחילת השנה היא הזמינה ילדים לעזור לה בהכנות וכך הרעיון הפך לביצוע. 

ראינו את התשוקה של הילדים להשתתף בהכנות ולטעום וכן ראינו את אותם ילדים "הבעייתים" מתנסים יותר ויותר במרקמים וטעמים.

ניצלתי את הנושא-  ללמידה של נושאי הליבה של משרד החינוך

 היה לי חשוב שתוך כדי:

•הילדים יתנסו בתהליכי חקר והשערת השערות.

•הילדים יתרגלו חשיבה חשבונית. (ספירה, מניה, מיון, חלוקה לקבוצות ועוד)
•הילדים יכירו את  חשיבות המזון להתפתחות הגוף. יתנסו בחוויות המקדמות חשיבה- מהי תזונה נכונה, מה חשיבותה, מהיכן מגיע המזון שאנו אוכלים, הכרות עם תהליכי הכנת המזון ועוד.
•הילדים יתנסו במאכלים חדשים, יטעמו טעמים חדשים ומרקמים שונים ויגוונו את התפריט היומי שלהם לשם עידוד תזונה נכונה ועשירה.

זה אפריים 

הוא מצחיק ומאוד חכם. הוא מגיע ללמד את הילדים מדוע כדאי להם לאכול הרבה פירות וירקות.
למה בדיוק זה בריא להם ולאיזה איבר בגוף כל ירק או פרי טובים ומחזקים.
בכל תקופה הוא בוחר את הירקות והפירות לפי צבעם.
 כי כל צבע יש לו חשיבות אחרת.

לומדים עם אפריים- כוח הצבע


מדי תקופה (חודש- חודשיים) בהתאם למועד או חג,  התמקדנו בצבע ואותו חקרנו.
בסוף תקופה זאת, היה יום מיוחד וחגיגי בו הגענו לגן לבושים כולנו בצבע זה, עשינו עבודות יצירה בהשראת הצבע וסיימנו בארוחה חגיגית עם מאכלים בצבע שכבר טעמנו ולמדנו.
הצבע הכתום: נובמבר (נושא הדבש(הממשיך מראש השנה), הסתיו(שלכת) ופירות ההדר)
הצבע האדום: דצמבר – חנוכה(אש)
הצבע הירוק-ינואר- פברואר- ט"ו בשבט
הצבע הסגול – מרץ -אפריל– פורים+אביב
הצבע הלבן- מאי- שבועות

חגיגה של חמשת הצבעים – בסוף השנה


צבע הינו דבר שמגיע מעולם הילדים. הצבעים מגרים, מזמנים והם חלק בלתי נפרד מאוצר המילים של הילדים.
אני מאמינה כי ילדים לומדים דרך החושים שלהם. סביבת החיים בגן
ותרבותו הן עולם עשיר בגירויים שבו מתנסים הילדים בחוויות שונות,
מכירים תופעות ותהליכים ומגיבים כל אחד בדרכו בסקרנות ובשאלות,
 תוך שהם מפעילים את כל חושיהם: בוחנים, נוגעים, יוצרים, משחקים, ממציאים ומשוחחים.
נושא זה הינו הזדמנות להתנסויות וגילויים חדשים. 


תחילה הכיר לנו אפריים את גוף האדם.
נפתחה פינת תחושות בגן מיוחדת


לאחר מכן במהלך השנה
הוא הגיע למפגשים ושאל איזה ירקות ופירות אתם מכירים בצבע...?

ומשם יצאנו לתהליכי למידה הכוללים אוריינות, חקר, חשבון, מדע ועוד.

בבלוג זה קיים פוסט לכל צבע :)





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הקוראים ממליצים גם לקרוא: