יום ראשון, 1 באוקטובר 2017

משחקים זה משחק ילדים

תראו מה מצאתי היום!

לפני כמה שנים בעקבות עבודת תצפית בילדים נילי הגננת המ"מ ואני גילינו צורך של הילדים במשחקי קופסה.
במהלך היום יש זמן למשחקי חברה, אסטרטגיה ומחשבה (בבוקר ובסוף היום).
עם זאת, ראינו כי הילדים במהלך היום (זמן חצר, זמן פינות ועבודות יצירה) ממשיכים להתקבץ יחד עם משחקים שהם אוהבים.
בעקבות כך במהלך השנה הכנו משחקים לגן ולבית. הילדים המשיכו להכין בביתם משחקים דומים ולהביא את הגן ולשחק עם הילדים האחרים.
(משחקי מסלול, טריוויה, זיכרון ועוד...)

בעקבות כך, חשבנו להכין פינה חדשה בגן
פינה ליצירת משחקים.
 אז מה  היה בפינה?
1- משחקים שהילדים יצרו בעצמם במהלך השנה (זיכרון, מסלול ועוד)
2- חומרים בסיסיים ליצירה משחקים חדשים
(מדבקות, קוביות, צועדים וכדומה)
3- קלסר הוראות להכנת משחק


הפינה מוקמה בסמוך לסדנת היצירה כך שתהיה נגישות לחומרים שונים לשם הכנת משחקים. (מספריים, דבק, טושים וכדומה)

הפינה איפשרה לילדים לחוות למידה משמעותית תוך מענה לצורך של הילדים ליצירת משחקים.
לילדים היה מקום נגיש אשר יהיה לאוסף יצירת המשחקים שיצרו.
בהיבט הרגשי- לילדים היה ערך, חיבור וחשיבות למשחק כיוון שהם ייצרו אותו בעצמם.
בהיבט לימודי- העמקת תכנים נלמדים בגן- הילדים הכינו משחקים הקשורים לנושא הנלמד. כמו כן הילדים יתנסו בהכרת תהליכים טכנולוגיים (תכנון, ביצוע ותוצר).
בהיבט החברתי- הילדים עזרו לחבריהם בהכנת משחקים והילדים שיחקו אחד עם השני.
כמו כן היתה למידת עמיתים- הילדים יכלו ללמוד אחד את השני את חוקי המשחקים שיצרו.

אז איך הכל קרה?- שלב ראשון


 פעילות במפגש- דיון
תולי בלבולי(הבובה שלי) הגיעה אל הגן למפגש של נילי וסיפרה לילדים כי היא רוצה להכין משחק לפורים
 אבל היא מבולבלת ולא יודעת איך להתחיל...
מתוך השיח עלה איזה משחקים אפשר להכין?
מה צריך כדאי ליצור משחקים? איך נקרא לפינה?





הילדים החליטו (נעשתה הצבעה) 
איך לקרוא לפינה ויצרו שלט

שלב שני

פעילות בקב' קטנה 
דנו בשלבים להכנת משחק (זיכרון ומסלול)
כל  קבוצה העלתה מהם השלבים להכנת משחק ויצרה מקרא הוראות ליצירת משחק והציגה אותו במפגש לכולם.


שלב שלישי

הכנת המשחקים
ילדים יושבים בפינה להכנת משחק לשם תיווך ראשוני.
הילדים בוחרים איזה סוג של משחק ירצו להכין.
הילדים עוקבים אחרי מקרא שלבי הכנת המשחק,
למשל: איזה סוג מסלול(ספירלי, זיג זיג או גלי)
הילדים מחלקים את התפקידים לשם הכנת המשחק.
יוצרים את המשחק ומסבירים לילדים את החוקים








בעקבות המיזם של פינת המשחקים


על מנת שתהיה למידה משמעותית והילדים יחוו את החוויה ורוב הילדים
יתנסו בעשייה, יש צורך בתהליך ארוך וממושך.
הופתענו לגלות עד כמה הילדים ניגשים בעצמם לפינה ויוצרים משחק בנושאים של הגן (אביב, תורה וכדומה)
לא שיתפנו את ההורים בתהליך מפאת עומס הודעות במיילים, עם זאת, היה שיתוף פעולה עם הבית והילדים הכינו עם ההורים  משחקים והביאו לגן.

והנה עוד כמה משחקים ששמרתי 





תודה לנילי המשלימה שלי על תהליך משמעותי!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הקוראים ממליצים גם לקרוא: